Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
A A A

Boligtilskudd til etablering

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Du kan søke om tilskudd til etablering hvis du har dårlig økonomi og trenger bistand til å skaffe deg en nøktern og egnet bolig. Tilskuddet kan brukes til å kjøpe, bygge eller til å refinansiere egen bolig.
    Om du får tilskudd, og hvor mye du kan få avhenger av økonomien din og hvor stort startlån du kan betjene.

    Målgruppe

    • Personer med nedsatt funksjonsevne
    • Flyktninger
    • Sosialt vanskeligstilte.

    Kriterier/vilkår

    Boligen skal være nøktern, både når det gjelder størrelse og kostnader. Videre skal boligen være godt egnet for en eventuell funksjonshemning.
    Økonomien din vil ha betydning for om du kan få tilskudd til etablering i egen bolig.

    Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Se spesielt § 14 i bostøtteloven.

    Lover

    Bustøttelova
    Forvaltningsloven

    Retningslinjer

    Rettleiar for tilskot til tilpassing

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Tilskudd til etablering søkes i den kommunen du bor i. Kommunen kan hjelpe deg å fylle ut søknaden.

    Skjema


    Søknad om startlån eller tilskudd, elektronisk

    Vedlegg

     

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen innhenter de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Begrunn dette eventuelt med nye opplysninger. Kommunens egen klagenemnd er klageinstans.

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:Servicekontoret
    Telefon:72867200
    Epost:postmottak@skaun.kommune.no
    Postadresse:Postboks 74 7358 BØRSA
    Besøksadresse:Rådhuset 7353 BØRSA
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2019-12-30 09:09