I arbeidet med vår nye kommuneplan, har vi lett både høyt, lavt, analogt og digitalt etter gode innspill. I den forbindelse utfordret vi skoleelevene våre til å lage framtidens Skaun i spillet Minecraft. 

– Bestillingen vi fikk var at vi skulle lage et samfunn som hindret fraflytting og at folk «bare kjører forbi». Så elevene har tatt utgangspunkt i Børsa, og hvis det blir slik elevene ser for seg, så kommer iallfall ikke jeg til å kjøre forbi, sier lærer på Skaun ungdomsskole, Thomas Kristiansen.

Et klasserom med en skjerm som viser spillet, lærer Thomas Kristiansen og tre elever i bakgrunnen.
Lærer Thomas Kristiansen fyrer opp Minecraft på skjermen i klasserommet. Utgaven av spillet elevene bruker, er spesialdesignet for bruk i utdanning, og er en engasjerende måte å samarbeide på.
Bilde av fem elever med hver sin laptop.
Elevene har brukt mye tid på å lage en detaljert utgave av framtidens Skaun. De har brukt godt over 10 000 blokker.

Hellig Fratelli

Her snakker vi altså om fasjonable omsorgsboliger med takterrasse, svømmebasseng på skolen, en gigantisk vindmølle, en futuristisk branndrone, et rådhus som får Trump Tower til å blekne, og veldig mye mer.

– Alt er forandret, og har blitt større, bedre og mer miljøvennlig. Alt med unntak av én ting: Fratelli. Den er NØYAKTIG slik den er i dag – ned til hver minste stol. Så den er har vært hellig, forklarer Kristiansen.

Skjermbilde fra Minecraft. Viser Coop Extra, Fratelli og Best.
I framtidens Børsa er det meste fornyet og forbedret. Unntaket er Fratelli, som framstår som en tro kopi av dagens restaurant - både på utsiden og innsiden.

– Litt lite å finne på

Den utgaven av Minecraft som elevene bruker, fungerer ved at de samarbeider om å bygge på et brett. Spillet er kubisk oppbygd, og kan minne litt om LEGO i måten det bygges med blokker oppå hverandre. I dette prosjektet har elevene brukt godt over 10 000 blokker. 

En av elevene som har jobbet med dette er Jamie Olav Caine, som går i 9d. Han har bygd basketballbane – rett og slett fordi det er noe han savner.

– Vi trenger en skikkelig basketballbane her. Den vi har nå er ikke bra nok – kurvene er i ulik høyde og bakken er ujevn, forklarer han.

Og det er ikke bare basketballbane elevene har bygd. Børsa har blitt utstyrt med ishall, et oppusset fotballanlegg på Moan, svømmebasseng, bowlingbane, skytebane og et gigantisk ungdomshus. For å si det enkelt: Børsa har fått et sterkt forbedret fritidstilbud.

– Vi syns jo det er litt lite å finne på her i dag, sier Simon Rønning Lamøy i 9a.

Simon har personlig stått bak byggingen av svømmebassenget, bowlingbanen og banene på Moan.

Du har spilt Minecraft før, du?

– Ja. Siden jeg var 8 eller 9 år, forklarer han, og legger til at det er ekstra gøy og kunne bygge helt fritt – slik som de gjør her.

Skjermbilde fra Minecraft. Viser det nye fotballanlegget, løpebane og utendørs ishall.
Elevene har jobbet mye med å forbedre fritidstilbud. Her ser du det nye idrettsanlegget på Moan, som har blitt utvidet med en utendørs skøytebane.
Skjermbilde av bensinstasjonen, som nå er en ren ladestasjon, med resten av Børsa i bakgrunnen.
Også bensinstasjonen i Børsa har fått seg en oppussing. Elevene tror ikke det vil bli så stort behov for bensin og diesel i framtiden, så i 2060 er Best en ren ladestasjon.

 

Ikke en fritime

De fleste elevene som bruker skoletimene sine på å bygge framtidens Skaun, har rikelig med erfaring med spillet. Og det er bra, for alle som har bygd en by før vet at både kunnskap og planlegging er alfa og omega.

– Det vi har gjort er at elvene først diskuterte seg fram til hva framtidens Børsa skulle inneholde. Vi listet opp alle prosjektene, og elevene kunne selv fordele prosjektene seg imellom. Jeg har egentlig ikke gjort så mye mer enn å holde en viss oversikt, forklarer lærer Kristiansen.

Gjennom å jobbe slik som dette, lærer elevene seg å jobbe som et lag, og de får erfaring med å planlegge og gjennomføre et prosjekt. 

– Det er på ingen måte en fritime, dette. Jeg tror likevel noen av elevene ser på det som en fritime. Da har vi gjort noe riktig, forklarer læreren.

Det bekrefter Jonathan Rossvoll Næss i 9d:

– Det har vært bra å jobbe med dette, det har nesten føltes som å skulke skolen.

Bilde av eleven Jamie Caine som sitter foran datamaskinen.
Jamie Olav Caine er en av elevene som har brukt mye tid på Minecraft denne høsten. For ham var det viktig å bygge bedre fritidstilbud til kommunens unge - og spesielt ny basketballbane.
Bilde av elev Jonathan Næss, som viser tommel opp og har laptopen på fanget.
Jonathan Rossvoll Næss mener Minecraftprosjektet føles som en fritime. Selv har han blant annet bygd vindmølle og atomkraftverk.
Elev Simon Lamøy sitter foran pc-en i klasserommet.
Simon Rønning Lamøy har spilt Minecraft så lenge han kan huske, og har stått bak byggingen av svømmebassenget på skolen, samt mye annet. Han mener det er litt lite å finne på i Skaun i dag.

Mølna i Børsa?

Et sterkt forbedret fritidstilbud til tross, når du kommer kjørende til Børsa i 2060 er det et par andre ting som umiddelbart kommer til å gripe oppmerksomheten din. Du vil for eksempel bli møtt av både en gigantisk vindmølle, og et topp moderne atomkraftverk.

Elevene har rett og slett hatt mye fokus på bærekraftig energi. I tillegg til vindmølla og atomkraftverket er bortimot hver eneste bygning drapert i solcellepaneler – og bensinstasjonen har blitt en ren ladestasjon for el-biler.

– De ble tidlig enige om at framtidens Skaun var et samfunn uten store utslipp. Det har vært viktig for dem, forklarer Kristiansen.

Og lurer du på om Børsa fortsatt er kommunesenteret i Skaun i 2060, er svaret på det et rungende ja. Framtidens ordfører kan nemlig se utover sin energieffektive kommune fra rådhus-skyskraperen i glass. 

Så gjenstår det å se, kanskje det blir en av elevene fra Skaun ungdomsskole?

NB: I tillegg til Skaun ungdomsskole deltok også flere av kommunens barneskoler i dette prosjektet.

Se alle videoene her

Skjermbilde av en høy bygning med Skauns kommunevåpen i glass på veggen.
Skaun rådhus kommer til å vokse noen etasjer de neste tiårene, skal vi tro elevene ved Skaun ungdomsskole.