Kommunen har som oppgave å føre tilsyn med de private avløpsanleggene. Av den grunn har er det laget en plan for opprydding av de spredte avløpene. Planen ble vedtatt av kommunestyret 13.12.2018.

Ambisjonen er å rydde opp i 60 – 80 avløpsanlegg per år, og oppryddingsarbeidet vil bli utført som vist i planen. Etter planen starter oppryddingen i nedbørfeltet (avrenningsområdet) til Malmsjøen, som er kommunens hoveddrikkevannskilde.

For de fleste avløpsanlegg vil evnen til å rense avløpsvann avta over tid. Mange av de private avløpsanleggene i kommunen ble etablert på 70-, 80- eller 90-tallet, hvor rensekravene ikke var like strenge som i dag. Det er derfor trolig at de fleste private avløpsanlegg i kommunen er moden for utskifting. 

Dersom du får krav fra kommunen om å etablere et nytt avløpsanlegg vil du få en frist på ca. 2 år for å ferdigstille det nye anlegget. Før du etablerer et nytt avløpsanlegg må du søke om ny utslippstillatelse, og du må få et firma til å hjelpe deg. Firmaet du velger skal ha erfaring fra private avløpsanlegg.

Etablering av et nytt avløpsanlegg kan føre til store kostnader. Det finnes i dag få muligheter for å søke om økonomisk tilskudd til dette arbeidet. Der det er mulig anbefaler derfor kommunen å samarbeide om å etablere felles avløpsanlegg. Ved samarbeid kan du redusere både investeringskostnadene og driftskostnadene. Du kan lese mer om ulike renseløsninger og kostnader på nettsiden avlop.no.

Planen for opprydding av spredte avløp kan fås ved henvendelse til kommunen.

Har du spørsmål om det planlagte oppryddingsarbeidet kan du ta kontakt med Teknisk kontor, ved Bente Solem, tlf. 72 82 72 44 eller e-post bente.solem@skaun.kommune.no