Hva er egentlig en personopplysning? Det er alle opplysninger og vurderinger som kan knyttes til deg som en enkeltperson.

Vi skal behandle personopplysningene dine på en lovlig og sikker måte. Denne personvernerklæringen inneholder generell informasjon om hvordan vi samler inn og behandler personopplysninger.

Ansvar

Kommunedirektøren er øverste behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger. Det daglige ansvaret er delegert til leder for den aktuelle behandlingen.

Databehandleravtaler mellom oss og våre systemleverandører regulerer hvilken informasjon leverandøren har tilgang til og hvordan den skal behandles. Avtalene skal ivareta personopplysningsloven og sikre at praksis for behandling av personopplysninger er i tråd med Datatilsynets anbefalinger.

Formålet med behandling av personopplysninger

Vi behandler personopplysninger som trengs for å utføre våre lovpålagte oppgaver, og for å kunne saksbehandle henvendelser vi får fra deg, samt andre tjenester du eventuelt benytter.  

Når vi «behandler personopplysninger», betyr det at vi samler inn opplysningene, registrerer dem, setter dem sammen, lagrer dem, eller utleverer dem. Opplysningene blir kun brukt til formålet de er samlet inn for.

Hvordan hentes, slettes og arkiveres opplysningene?

Personopplysninger innhentes først og fremst fra deg når du ber om en tjeneste. Om nødvendig kan vi også hente opplysninger fra andre offentlige myndigheter eller registre. Det kan for eksempel være Folkeregisteret, Brønnøysundregisteret og andre instanser som helsetjenesten, arbeidsgivere, utdanningsinstitusjoner og pensjonsselskap.

Personopplysningsloven pålegger oss å slette alle personopplysninger som det ikke er en lovpålagt plikt til å lagre, og der det ikke lenger er behov for personopplysningene.

Eksempler på lovpålagte plikter til å lagre personopplysninger er krav til arkivering etter arkivlovgivningen og lagring av inntekts- og formuesopplysninger etter skatte- og avgiftslovgivningen.

Hva slags personopplysninger behandler vi?

Vi behandler navn, fødselsnummer, adresse, e-post, tlf.nr, sammen med de opplysningene som er nødvendig for å identifisere deg og behandle saken din. Hvis det er av betydning for saken, behandler vi også opplysninger om sivilstatus, navn på ektefelle/samboer og barn. Vi behandler opplysninger knyttet til de tjenester som innbyggeren benytter; byggesak, barnehage, skole, m.m. Innen helse- og omsorg, barnevern og tilsvarende tjenester, behandler vi også opplysninger om helse og personlige forhold. Vi samler kun inn opplysninger vi har behov for til angitt formål.

Dine rettigheter etter personopplysningsloven

Alle har rett til generell informasjon om vår behandling av opplysninger.

Du har rett på innsyn i de opplysningene som er registrert om deg. Dersom opplysningene er feil, kan du kreve at de blir korrigert.

Dersom opplysningene er innhentet utelukkende på grunnlag av samtykke, kan samtykket trekkes tilbake. Opplysningene kan da kreves slettet.

Du har rett til å kreve at opplysninger om deg blir sperret eller slettet når de ikke lenger er nødvendige for formålet vi samlet de inn for. Dette gjelder ikke dersom opplysningene skal oppbevares i henhold til annen lovgivning, for eksempel arkivlov.

Du har rett til innsigelse ved å protestere på at vi behandler opplysninger om deg.

Du har rett til begrensning av behandling som gjelder deg selv. Det betyr at opplysningene ikke lenger kan behandles, men fortsatt lagres.

Du kan henvende deg til kommunen og be om innsyn. Krav skal besvares kostnadsfritt og senest innen 30 dager.

Du har rett til å få kopi av dine data i et digitalt format.

Du har rett å klage til Datatilsynet dersom du mener at vår behandling av personopplysninger ikke stemmer med det vi har beskrevet her, eller at vi på andre måter bryter med personvernlovgivningen.

Kontakt Datatilsynet

Innsyn i personopplysninger

Du kan henvende deg til oss for å få vite hva slags personopplysninger vi har om deg, hva de skal brukes til, og hvor de er hentet inn. Dette gjelder både elektroniske og manuelle registre, og du skal få svar innen 30 dager. Du har rett til å klage til Datatilsynet dersom du mener behandlingen er i strid med reglene.

Mer om sentrale lover

Offentlighetsloven med forskrifter inneholder reglene for når et dokument er offentlig tilgjengelig for allmennheten, og når et dokument kan unntas offentlighet. Skaun kommune praktiserer meroffentlighet, det vil si at kommunen så langt det er mulig etterstreber at dokumenter skal være offentlige.

Forskrift til offentleglova (offentlegforskrifta)

 

Forvaltningsloven inneholder saksbehandlingsregler for hvordan saken din vil bli behandlet i kommunen. Som part i saken har du særskilte rettigheter, bl.a. om innsyn i sakens dokumenter.

Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)

 

Personopplysningsloven pålegger kommunen å gi informasjon om hvordan personopplysninger behandles, om hva som lagres og rutiner for sletting.

Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven)

 

Arkivloven inneholder regler om hvordan sakens dokumenter skal oppbevares, herunder om lagring i arkivinstitusjon. Helseregisterloven inneholder regler om hvordan helseopplysninger som samles inn vil bli behandlet, herunder hvordan de sikres, hvem som har tilgang og om de kan utleveres til andre.

Lov om arkiv (arkivlova)

Lov om helseregistre og behandling av helseopplysninger (helseregisterloven)

Sende e-post til oss

Vi lagrer opplysninger om deg når du sender oss e-post direkte. E-posthenvendelsen mottas av vårt postmottak, som tar stilling til om den skal journalføres eller ikke. Dersom den skal det, overføres den til vårt arkivsystem. Dersom den ikke skal journalføres, sendes den videre til vår veiledningstjeneste slik at de kan ta kontakt med deg.

Vi gjør deg oppmerksom på at henvendelser du sender direkte via e-post, sendes ikke kryptert. Vi oppfordrer deg derfor om ikke å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.