Kommuneplanen
Kommuneplanen er kommunens viktigste styringsverktøy. Den legger grunnlaget for alle valg og prioriteringer – politiske og administrative. Hvor det skal bygges, hva som skal vernes og hva som skal prioriteres. Den sier også noe om hvordan vi skal jobbe for å nå målene våre.
Kommuneplanen består av en samfunnsdel og en arealdel.
Kommuneplanens samfunnsdel
Kommuneplanens samfunnsdel peker på de langsiktige utfordringene, mulighetene og målene for kommunen som organisasjon og som samfunn. Befolkningsvekst, integrering, utbygging, bærekraft, og barn og unge er eksempler på temaer som vil berøres av denne delen av kommuneplanen. Samfunnsdelen ligger til grunn for både kommuneplanens arealdel og andre plandokumenter.
Kommuneplanens samfunnsdel 2023-2035 ble vedtatt av kommunestyret 14. mars 2023.
Slik jobbet vi med samfunnsdelen
I arbeidet med Kommuneplanens samfunnsdel 2023-2035 var det viktig for oss å basere avgjørelser på oppdaterte fakta og medvirkning. Arbeidet ble delt inn tre faser: utredning og kunnskapsinnhenting, medvirkning og innspill, og høring og vedtak.
I de tre tidslinjene under kan du nærmere på hvordan vi jobbet fra vi startet 18. februar, til samfunnsdelen ble vedtatt av kommunestyret 14. mars 2023.
Fase 1: utredning og kunnskapsinnhenting Åpnes i nytt vindu.
Fase 2: medvirkning og innspill Åpnes i nytt vindu.
Fase 3: høring og vedtak Åpnes i nytt vindu.
Kilder brukt i arbeidet med kommuneplanens samfunnsdel Åpnes i nytt vindu.
Kommuneplanens arealdel
Kommuneplanens arealdel inneholder kart og bestemmelser for framtidig arealbruk, og er juridisk bindende. Den legger føringer for hvordan vi skal bruke de fysiske områdene i kommunen, og har stor betydning for hvordan Skaun vil framstå og oppleves både for innbyggerne og besøkende.
Kommuneplanens arealdel 2024-2036 ble vedtatt av kommunestyret 17. desember 2024.
Hoveddokumenter
Vedlegg
- Vedlegg 1 Konsekvensutredning pdf, 7 MB.
- Vedlegg 2 Stedsanalyse og mobilitet pdf, 3 MB.
- Vedlegg 3 Hensynssoner for kirkene pdf, 660 kB.
- Vedlegg 4 ROS-analyse pdf, 3 MB.
- Vedlegg 5 Arealregnskap pdf, 1 MB.
- Vedlegg 6 Temakart pdf, 32 MB.
- Vedlegg 7 Hensynssoner pdf, 6 MB.
- Vedlegg 8 Utsnitt fra plankart pdf, 8 MB.
Slik jobbet vi med arealdelen
I januar 2023 begynte vi arbeidet med å lage en ny arealdel. Arbeidet er delt inn i to faser: oppstart, kunnskap og medvirkning, og høring og vedtak. I tidslinjene under kan du se nærmere på de to fasene.
Fase 1: oppstart, kunnskap og medvirkning Åpnes i nytt vindu.
Fase 2: høring og vedtak Åpnes i nytt vindu.
Kilder brukt i arbeidet med kommuneplanens arealdel Åpnes i nytt vindu.
Sist oppdatert
